BMW E46 (1998-2002) wiecznie młody.

 

Historia sportowych aut BMW rozpoczęła się przed ponad trzydziestu laty legendarnym modelem 2002. Czwarta generacja serii "trójek" (wcześniej były E21, E30, E36), oznaczona symbolem E 46 nawiązuje również do pierwowzoru. Produkowany był w latach 1998 - 2002 w kilku wersjach nadwoziowych - sedan, kombi (Touring), coupe i kabriolet, później doszedł compact. Stylistycznie seria 3 z przełomu wieku w dalszym ciągu wygląda bardzo atrakcyjnie. Linie auta nie zdezaktualizowały się zbytnio, a sylwetka jest zgrabna, lekka i nieco agresywna, co jest nieodłącznym elementem stylu marki. Sportowe właściwości jezdne, a jednocześnie wysoki komfort jazdy. Dobre osiągi silnika, świetne wykończenie zadowalająca ilość miejsca.



Jazda BMW należy do przyjemności. Legendarne właściwości jezdne, doskonałe, sportowe zawieszenie, świetny układ kierowniczy to największe atuty serii 3. Pozycja za kierownicą jest poprawna, rozmieszczenie przycisków i ich obsługa nie sprawia żadnych problemów. Zegary i konsola środkowa uporządkowane. Skrzynia biegów działa precyzyjnie i ma krótki skok dźwigni. Szukając modelu E 46 zazwyczaj trafimy na dobrze wyposażone auto. BMW należy do marek prestiżowych, dlatego możemy liczyć na elektrycznie otwierane szyby, ABS, poduszki powietrzne, klimatyzację.

 

Silniki

 

Samochód oferowany był z bogatą ofertą silnikową,poczynając od benzynowego 1,6 l/105 KM, 1,8 l/118 KM, 2,0 l/150 KM, 2,5 l/170 KM, 2,8 l/192 KM, 3,0 l/231 KM aż po sportowe 286-konne M3 z silnikiem 3,2l osiagający moc 343 KM. Gamę uzupełniały jednostki wysokoprężne 2,0 l/136 KM i 3,0 l/184 KM. Dla oszczędnych szczególnie godny polecenia jest diesel z bezpośrednim wtryskiem. W tamtym czasie ostatnią serią 3 z napędem na wszystkie koła była wersja z lat 1991 jako 325ix (E 30). Dlatego BMW wprowadziło model z 3-litrowym silnikiem, zamieniając jednostkę 2,8 l na właśnie 3, 0 l/231 KM. Auto oznaczone było jako 330xd i dostępne jako sedan i kombi.

Eksploatacja

BMW to auta drogie i choć nie należą do bardzo awaryjnych jednak w razie wizyty w serwisie można czasem chwycić się za głowę. Raport awaryjności Dekry na podstawie badań technicznych przeprowadzonych w Niemczech, wśród aut 5-letnich mówi, że 65, 6 proc. aut w ogóle nie miało usterek, 19,4 proc miało nieznaczne usterki, a 14,9 proc posiadało poważne błędy techniczne. Ceny podzespołów nie są najtańsze i są w granicy od 35 zł (filtr oleju), po np. ok. 1700 zł za alternator. Przedni reflektor to wydatek ok. 1300 zł, a sprzęgło ok. 800 zł. Jedyne co może martwić, to wysoki poziom cen i zbyt małe dopuszczalne obciążenie. Cała reszta jest godna polecenia. BMW serii 3 może nieco dowartościować tych, którzy potrzebują dowartościowania, dać sporo przyjemności z jazdy tym, którzy lubią jeździć i zapewnić odrobinę komfortu wszystkim którzy lubią podróże .

BMW seria 3 – (E 46)

318i

320d

330i

330xi

Typ silnika

Benz. R4

Diesel R4

Benz R6

Benz R6

Ilość cylindrów

4

4

6

6

Pojemność skokowa (cm3 ):

1895

1951

2979

2979

Moc maksymalna (KM)

118 KM

136 KM

231 KM

231 KM

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

180/3900

280/1750

300/3500

300/3500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10, 4

9, 9

6, 5

6,8

Prędkość maksymalna (km/h):

206

207

250

247

Pojemność bagażnika

440 l

440

440 l

440 l

Średnie zużycie paliwa (l /100 km)

7,9

5, 7

9, 1

10,3

Pojemność zbiornika paliwa (l)

63

63

63

63

Długość x szerokość x wysokość (cm):

447/ 174/ 142

Rozstaw osi (cm):

273