BMW E30 jest koleją generacją "trójki", która zastępuje starszy model E21. Produkcję E30 rozpoczęto w 1982 roku i trwała nieprzerywalnie do 1994 roku. Samochód występował w czterech wersjach nadwozia: 2-drzwiowy sedan, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi, 2-drzwiowe cabrio, dostępna była również niewielka seria tzw. baur cabrio, czyli częściowy kabriolet. Sedany produkowane były tylko do 1991 r gdyż w tym czasie zadebiutowała kolejna generacja BMW serii 3 - model E36. E30 było dostępne na czterech rynkach: europejskim, amerykańskim, japońskim i południowoafrykańskim. Samochód produkowany był w wielu wersjach silnikowych, najsłabsza jednostka posiadała moc 86 KM a najmocniejsza miała 215 KM. Większość dostępnych silników było benzynowych, cztero lub sześciocylindrowych. E30 posiadało tylko dwa diesle 324d i 324td. Najmocniejsze silniki dostępne były w kultowej wersji M3, była to pierwsza M3 z koncernu BMW. Dostępna była tylko na rynku europejskim. Następnym ciekawym modelem była wersja 325ix, "x" w nazwie oznaczał, że mamy do czynienia z napędem na cztery koła. Kolejnym rodzynkiem E30 była wersja 333i stworzona w 1986 r w Południowej Afryce wyposażona w silnik 3,3 l M30 tzw. "duża szóstka". Obecnie jest to model kolekcjonerski. W Ameryce samochody trochę się różniły od swoich europejskich braci. Miały przedłużany przedni i tylni zderzak wykończony metalem. Nazywano je potocznie "trampolina" ("diving boards"). Ostatecznie wrócono do plastikowych zderzaków 1989 roku.
Najpopularniejsze silniki stosowane do BMW E30 to były czterocylindrowe M10 i sześciocylindrowe M20. W modelu 316 zastosowano silnik M10 wyposażony w gaźnik który miał 90 KM za to nie zbyt drogi. W Portugali z powodu wysokich opłat od pojemności silnika oferowano 316 wyposażoną w stary silnik o pojemności 1573 cc o mocy 75 KM znany z modelu E21 i jeszcze starszego BMW 1502.
W 1987 BMW E30 przeszło modyfikacje. Zmiany dosięgły również silniki. W motorze M20 zmieniono podawanie paliwa z Bosch Jetronic na Bosch Motronic. W silnikach czterocylindrowych nastąpiła duża zmiana, starsze M10 zostały zastąpione nowymi M40, zamiast głośnych łańcuchów zastosowano pasek rozrządu, przez co zyskały większą nowoczesność i moc.
Dane o modelach BMW E30.
Model | Rok | Pojemność | Kod silnika | Cylindry | Moment | Moc (kw/KM) | Katalizator | Wtrysk |
316 | 1982-87 | 1573 | M98 | 4 | 149 Nm | 56 / 75 | Nie | gaźnik |
316 | 1982-87 | 1754 | M10 B18 | 4 | 140 / 4000 Nm | 66/90/5500 | Nie | gaźnik |
316i | 1987-88 | 1766 | M10 B18 | 4 | 140 / 4500 Nm | 75/102/5800 | Tak | - |
316i | 1988-94 | 1596 | M40 B16 | 4 | 141 / 4250 Nm | 73/100/5500 | Tak | wtrysk |
318i | 1983-86 | 1766 | M10 B18 | 4 | 145 / 4500 Nm | 77/105/5800 | Nie | gaźnik |
318i | 1984-87 | 1766 | M10 B18 | 4 | 140 / 4500 Nm | 75/102/5800 | Tak | wtrysk |
318i | 1987-94 | 1795 | M40 B18 | 4 | 165 / 4250 Nm | 83/113/5500 | Tak | wtrysk |
318iS | 1989-91 | 1573 | M42 B18 | 4 | 172 / 4600 Nm | 100/136/6000 | Tak | wtrysk |
320i | 1983-86 | 1990 | M20 B20 | 6 | 170 / 4000 Nm | 92/125/5800 | Nie | wtrysk |
320i | 1986-92 | 1990 | M20 B20 | 6 | 164 / 4300 Nm | 95/129/6000 | Tak | wtrysk |
320iS | 1987-90 | 1990 | S14 | 4 | 210 / 4800 Nm | 141/192/6900 | Nie | wtrysk |
323i | 1883 | 2316 | M20 B23 | 6 | 205 / 4000 Nm | 102/139/53000 | Nie | - |
323i | 1983-85 | 2316 | M20 B23 | 6 | 205 / 4000 Nm | 110/150/6000 | Nie | wtrysk |
324d | 1985-91 | 2443 | M21 | 6 | 152 / 2500 Nm | 63/86/4600 | - | wtrysk |
324td | 1987-91 | 2443 | M21 | 6 | 220 / 2400 Nm | 85/115/4800 | - | wtrysk |
325i/ix | 1985-86 | 2494 | M20 B25 | 6 | 226 / 4000 Nm | 126/171/5800 | Nie | wtrysk |
325i/ix | 1986-92 | 2494 | M20 B25 | 6 | 222 / 4300 Nm | 126/170/5800 | Tak | wtrysk |
325e | 1985-86 | 2693 | M20 B27 | 6 | 230 / 3200 Nm | 90/122/4250 | Tak | wtrysk |
325e | 1986-87 | 2693 | M20 B27 | 6 | 230 / 3250 Nm | 95/129/4800 | Tak | wtrysk |
333i | 1985 | 3210 | M30 | 6 | 285 / 4300 Nm | 145/197/5000 | Nie | wtrysk |
M3 | 1986 | 2302 | S14 | 4 | 240 / 4750 Nm | 147/200/6750 | Nie | wtrysk |
M3 | 1986 | 2302 | S14 | 4 | 230 / 4750 Nm | 143/195/6750 | Tak | wtrysk |
M3 Evo II | 04-06/1988 | 2302 | S14 | 4 | 245 / 4600 Nm | 162/220/6750 | Nie | wtrysk |
M3 Cecotto | 04-07/1989 | 2302 | S14 | 4 | 230 / 4750 Nm | 158/215/6750 | Tak | wtrysk |
M3 Sport Evo III | 01-03/1990 | 2453 | S14 | 4 | 240 / 4750 Nm | 175/238/7000 | Tak | wtrysk |