BMW E30 jest koleją generacją "trójki", która zastępuje starszy model E21. Produkcję E30 rozpoczęto w 1982 roku i trwała nieprzerywalnie do 1994 roku. Samochód występował w czterech wersjach nadwozia: 2-drzwiowy sedan, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi, 2-drzwiowe cabrio, dostępna była również niewielka seria tzw. baur cabrio, czyli częściowy kabriolet. Sedany produkowane były tylko do 1991 r gdyż w tym czasie zadebiutowała kolejna generacja BMW serii 3 - model E36. E30 było dostępne na czterech rynkach: europejskim, amerykańskim, japońskim i południowoafrykańskim. Samochód produkowany był w wielu wersjach silnikowych, najsłabsza jednostka posiadała moc 86 KM a najmocniejsza miała 215 KM. Większość dostępnych silników było benzynowych, cztero lub sześciocylindrowych. E30 posiadało tylko dwa diesle 324d i 324td. Najmocniejsze silniki dostępne były w kultowej wersji M3, była to pierwsza M3 z koncernu BMW. Dostępna była tylko na rynku europejskim. Następnym ciekawym modelem była wersja 325ix, "x" w nazwie oznaczał, że mamy do czynienia z napędem na cztery koła. Kolejnym rodzynkiem E30 była wersja 333i stworzona w 1986 r w Południowej Afryce wyposażona w silnik 3,3 l M30 tzw. "duża szóstka". Obecnie jest to model kolekcjonerski. W Ameryce samochody trochę się różniły od swoich europejskich braci. Miały przedłużany przedni i tylni zderzak wykończony metalem. Nazywano je potocznie "trampolina" ("diving boards"). Ostatecznie wrócono do plastikowych zderzaków 1989 roku.

Najpopularniejsze silniki stosowane do BMW E30 to były czterocylindrowe M10 i sześciocylindrowe M20. W modelu 316 zastosowano silnik M10 wyposażony w gaźnik który miał 90 KM za to nie zbyt drogi. W Portugali z powodu wysokich opłat od pojemności silnika oferowano 316 wyposażoną w stary silnik o pojemności 1573 cc o mocy 75 KM znany z modelu E21 i jeszcze starszego BMW 1502.
W 1987 BMW E30 przeszło modyfikacje. Zmiany dosięgły również silniki. W motorze M20 zmieniono podawanie paliwa z Bosch Jetronic na Bosch Motronic. W silnikach czterocylindrowych nastąpiła duża zmiana, starsze M10 zostały zastąpione nowymi M40, zamiast głośnych łańcuchów zastosowano pasek rozrządu, przez co zyskały większą nowoczesność i moc.

 

Dane o modelach BMW E30.

Model Rok Pojemność Kod silnika Cylindry Moment Moc (kw/KM) Katalizator Wtrysk
316 1982-87 1573 M98 4 149 Nm 56 / 75 Nie gaźnik
316 1982-87 1754 M10 B18 4 140 / 4000 Nm 66/90/5500 Nie gaźnik
316i 1987-88 1766 M10 B18 4 140 / 4500 Nm 75/102/5800 Tak -
316i 1988-94 1596 M40 B16 4 141 / 4250 Nm 73/100/5500 Tak wtrysk
318i 1983-86 1766 M10 B18 4 145 / 4500 Nm 77/105/5800 Nie gaźnik
318i 1984-87 1766 M10 B18 4 140 / 4500 Nm 75/102/5800 Tak wtrysk
318i 1987-94 1795 M40 B18 4 165 / 4250 Nm 83/113/5500 Tak wtrysk
318iS 1989-91 1573 M42 B18 4 172 / 4600 Nm 100/136/6000 Tak wtrysk
320i 1983-86 1990 M20 B20 6 170 / 4000 Nm 92/125/5800 Nie wtrysk
320i 1986-92 1990 M20 B20 6 164 / 4300 Nm 95/129/6000 Tak wtrysk
320iS 1987-90 1990 S14 4 210 / 4800 Nm 141/192/6900 Nie wtrysk
323i 1883 2316 M20 B23 6 205 / 4000 Nm 102/139/53000 Nie -
323i 1983-85 2316 M20 B23 6 205 / 4000 Nm 110/150/6000 Nie wtrysk
324d 1985-91 2443 M21 6 152 / 2500 Nm 63/86/4600 - wtrysk
324td 1987-91 2443 M21 6 220 / 2400 Nm 85/115/4800 - wtrysk
325i/ix 1985-86 2494 M20 B25 6 226 / 4000 Nm 126/171/5800 Nie wtrysk
325i/ix 1986-92 2494 M20 B25 6 222 / 4300 Nm 126/170/5800 Tak wtrysk
325e 1985-86 2693 M20 B27 6 230 / 3200 Nm 90/122/4250 Tak wtrysk
325e 1986-87 2693 M20 B27 6 230 / 3250 Nm 95/129/4800 Tak wtrysk
333i 1985 3210 M30 6 285 / 4300 Nm 145/197/5000 Nie wtrysk
M3 1986 2302 S14 4 240 / 4750 Nm 147/200/6750 Nie wtrysk
M3 1986 2302 S14 4 230 / 4750 Nm 143/195/6750 Tak wtrysk
M3 Evo II 04-06/1988 2302 S14 4 245 / 4600 Nm 162/220/6750 Nie wtrysk
M3 Cecotto 04-07/1989 2302 S14 4 230 / 4750 Nm 158/215/6750 Tak wtrysk
M3 Sport Evo III 01-03/1990 2453 S14 4 240 / 4750 Nm 175/238/7000 Tak wtrysk